Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa predkladá ako iniciatívny materiál.
Dôvodom vypracovania návrhu zákona je umožniť, aby činnosť technickej služby technickej kontroly, technickej služby emisnej kontroly, technickej služby kontroly originality a technickej služby montáže plynových zariadení (ďalej len „činnosť technických služieb“) mohla vykonávať právnická osoba zriadená Ministerstvom dopravy Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“). V súčasnosti môžu tieto činnosti vykonávať fyzické osoby – podnikatelia alebo právnické osoby, ktorým ministerstvo vydalo poverenie na základe uskutočneného výberového konania.
Predložený návrh zákona bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a pozitívny a negatívny vplyv na podnikateľské prostredie. Návrh zákona nemá žiadne sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na služby verejnej správy pre občana, vplyvy na informatizáciu spoločnosti a ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Vyhodnotenie vybraných vplyvov je uvedené v doložke vybraných vplyvov.
Návrh zákona sa nepredkladá do vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, so zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi platnými v Slovenskej republike, s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
K čl. I
K bodom 1, 3 až 5, 7, 12 a 13 [§ 70 ods. 9, 11 a 13, § 71 ods. 1 a 3, § 72 ods. 5, § 136 ods. 2 písm. a) a § 157 ods. 2 písm. g)]
Keďže sa návrhom zákona umožňuje poveriť právnickú osobu zriadenú ministerstvom vykonávaním činností technickej služby aj bez výberového konania, vypúšťajú sa ustanovenia upravujúce vyhlásenie výberového konania, komisiu, vyhodnotenie výberového konania a udeľovanie poverenia v nadväznosti na výsledok výberového konania.
K bodu 2 [§ 70 ods. 10]
Ustanovuje sa, že činnosť technických služieb od 20. mája 2033 bude vykonávať právnická osoba zriadená ministerstvom. Ide o podporné činnosti ako školenie technikov, overovanie pracovísk a zariadení, zabezpečovanie skúšok technikov, vývoj informačných systémov, prípravu metodík pre kontroly vozidiel, vývoj nových metód kontrol a ďalšie podporné činnosti, ktoré v súčasnosti zabezpečujú súkromné firmy ako tzv. technické služby. V minulosti podporné činnosti pre stanice technickej kontroly a emisnej kontroly zabezpečoval štát prostredníctvom Ústavu cestného hospodárstva a dopravy. Po jeho zrušení prešli tieto činnosti na súkromné subjekty. Ministerstvo však považuje tieto služby za prenesené úlohy štátu a predmetnou zmenou chce zabezpečiť väčšiu kontrolu a transparentnosť v tomto sektore.
K bodu 6 [§ 71 ods. 4]
Ustanovuje sa neobmedzená platnosť poverenia na vykonávanie činnosti technickej služby udeleného právnickej osobe zriadenej ministerstvom.
K bodu 8 až 11 [§ 74 ods. 13 písm. b), § 75 ods. 9 písm. b), § 76 ods. 9 písm. b) a § 77 ods. 6 písm. b)]
Podľa platnej právnej úpravy držiteľ poverenia na vykonávanie činnosti technických služieb je povinný v deň zániku alebo zrušenia poverenia poskytnúť licenciu k celoštátnym informačným systémom vrátane poskytnutia zdrojových kódov aplikačného programového vybavenia ministerstvu. Vzhľadom na to, že sa navrhuje, aby činnosť technických služieb vykonávala právnická osoba zriadená ministerstvom, navrhuje sa doplniť, že predmetné informačné systémy sa budú musieť odovzdať tomuto subjektu.
K bodu 14 [nový § 170f]
V rámci prechodných ustanovení sa upravuje, že poverenie na vykonávanie činnosti technických služieb zostávajú v platnosti do dátumu, na ktorý boli vydané a činnosť môžu vykonávať do skončenia platnosti poverenia, teda najneskôr do 19. mája 2033.
K čl. II
Účinnosť sa navrhuje od 1. júla 2026, čím sa zároveň zabezpečí dostatočne dlhá legisvakančná doba.