Dôvodná správa k zákonu o cestnej premávke

Dôvodová správa k zákonu č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.

Dôvodná správa k zákonu o cestnej premávke

A. Všeobecná časť

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“) sa predkladá podľa Programového vyhlásenia vlády SR na obdobie rokov 2023-2027 a v súlade s úlohou v Pláne legislatívnych úloh vlády SR na rok 2025 (máj 2025, úloha č. 10), uloženej Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky: „Programové vyhlásenie vlády SR. Zvýšenie bezpečnosti chodcov pri pohybe po chodníkoch a pri prechádzaní cez priechod pre chodcov. Úprava procesu evidovania recidívy porušovania pravidiel cestnej premávky a úpravy reflektujúce na problémy vyplývajúce z aplikačnej praxe.“. 

Návrh zákona je vypracovaný s cieľom precizovania doterajších aktivít štátu zameraných na zlepšenie bezpečnosti cestnej premávky, keďže vývoj dopravnej nehodovosti najmä tej s následkami na životoch sa javí ako nepriaznivý. Návrh zákona bol spracovaný s cieľom zvýšenia bezpečnosti účastníkov cestnej premávky najmä prostredníctvom:

  • posilnenia postavenia a ochrany najzraniteľnejšieho účastníka cestnej premávky – chodca (zavedením jeho zvýšenej ochrany pri prechode cez priechod pre chodcov a zvýšením jeho dominantného postavenia na chodníku),
  • precizovanie mechanizmov zameraných na recidivistov, vodičov opakovane porušujúcich pravidlá cestnej premávky,
  • sprísnenia sankcií za prekročenie rýchlosti,
  • rozšírenia okruhu porušení pravidiel cestnej premávky vodičom, ktoré možno riešiť v rámci objektívnej zodpovednosti držiteľa vozidla,
  • upravenia niektorých pravidiel jazdy vozidiel malých elektrických vozidiel,
  • zadefinovania povinnosti zaradenia účastníka vodičského kurzu do praktického výcviku až v čase, keď na teoretickej skúške je hodnotený klasifikačným stupňom prospel (rozdelenie výcviku v autoškole a rozdelenie skúšky z odbornej spôsobilosti),
  • posilnenia postavenia dopravnej polície pri kontrole a schvaľovaní umiestňovania dopravného značenia.

„Vízia nula“ (Vision Zero) je medzinárodnou víziou, pri ktorej sa má v dlhodobom horizonte počet usmrtených a ťažko zranených osôb v dôsledku dopravných nehôd do roku 2050 čo najviac priblížiť k vízii nula. Štokholmská deklarácia stanovila strednodobé ciele pre roky 2021 až 2030 znížiť o 50 % počet úmrtí a vážnych zranení pri dopravných nehodách. Referenčnými hodnotami oboch cieľov sú počty usmrtených a ťažko zranených osôb pri dopravných nehodách z roku 2020. Ak sa teda Slovenská republika chce čo najviac priblížiť k splneniu tohto cieľa je potrebné, aby medziročné poklesy sledovaných hodnôt dosahovali priemerne - 5 % ročne (cca - 11 usmrtení a - 46 ťažko zranených / rok). V referenčnom roku 2020  na slovenských cestách zomrelo 224 osôb a ťažko sa zranilo 914 osôb. 

Predpoklad:

20202021202220232024202520262027202820292030
usmrtení224213202190179168157146134123112
ťažko zranení914868823777731686640594548503457

Tabuľka uvádza matematický prepočet očakávaných znižovaní následkov nehôd o polovicu oproti referenčnému roku 2020.

V roku 2024 prišlo na slovenských cestách o život 262 ľudí. Hoci ide o mierny pokles oproti predchádzajúcemu roku (o 6 obetí), rovnako bolo zaznamenané aj zníženie počtu ťažko zranených (o 97), stanovené ciele v oblasti bezpečnosti cestnej premávky sa zatiaľ nedarí napĺňať. Z uvedených prehľadov je zrejmé, že Slovenská republika musí prijať také výrazné a prísne opatrenia, ktoré reálne pomôžu znížiť počty usmrtených na cestách.

Porovnanie očakávaných znižovaní so skutočnými hodnotami:

2020 2021 2022 2023 2024
referen. rok očakávanie realita očakávanie realita očakávanie realita očakávanie realita
usmrtení 224 213226202244190268179262+83
ťažko zranení 914 868869823882777895731798+67

Vláda SR schválila na svojom rokovaní 1. decembra 2021 Národnú stratégiu Slovenskej republiky pre bezpečnosť cestnej premávky na roky 2021 - 2030, ktorej súčasťou a dlhodobým strategickým cieľom je dosiahnutie práve Vízie nula a so strednodobým cieľom podľa Štokholmskej deklarácie.

Zaistenie bezpečnosti a plynulosti na cestách v Slovenskej republike je komplexná úloha, v ktorej nemôže byť použité len jedno variantné riešenie, rovnako ako nemôže byť za jej pozitívne ovplyvňovanie zodpovedný len jeden subjekt. V rámci pozitívneho ovplyvnenia dopravnej situácie na cestách vyvíja Policajný zbor maximálne úsilie s nasadením čo možno najväčšieho počtu policajtov do pravidelných  dopravno – bezpečnostných opatrení, ako aj vykonávajúcich opatrenia (podrobenie sa vyšetreniu dychovou skúškou) v rámci bežného výkonu služby. Nižšie uvedené opatrenia sa predkladajú ako jedny z viacerých opatrení viacerých zainteresovaných subjektov za účelom zvýšenia bezpečnosti osôb na cestách a nepriamo i za účelom naplnenia vyššie uvedených cieľov, ktorým sa Slovenská republika zaviazala. Opatrenia tiež zefektívnia výkon kontrol umiesteného dopravného značenia a priehľadnosti križovatiek, kontroly dodržiavania zákonov a noriem pri osádzaní dopravného značenia; najmä v súvislosti s opatreniami na vyššiu ochranu chodca na priechode pre chodcov je potrebné sa zamerať aj na zabezpečenie zefektívnenia kontrolného mechanizmu nad súladom vyznačenia priechodov pre chodcov, ich viditeľnosti a bezpečnosti chodca na takomto priechode.

Na základe štatistických ukazovateľov hlavných príčin dopravnej nehodovosti, ako aj po konzultáciách s odborníkmi v oblasti psychológie sa navrhuje, aby všetkým porušeniam pravidiel cestnej premávky boli prideľované body s akcentom (s vyšším bodovým ohodnotením) predovšetkým na tie, ktoré sú dnes označené ako porušenia pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom; bodový systém sa navrhuje zaviesť pre všetky porušenia pravidiel cestnej premávky bez rozdielu jeho právnej kvalifikácie ako trestného činu, priestupku, disciplinárneho deliktu a pod., samozrejme s výnimkou porušenia pravidla cestnej premávky, ktoré je prejednávané ako správny delikt držiteľa vozidla (bez zisťovania vodiča).

Podľa oficiálnych prehľadov dopravných nehôd s následkom na živote alebo zdraví hlavnými príčinami vzniku týchto nehôd je najmä porušenie povinnosti vodiča, nedovolená rýchlosť jazdy, nesprávna jazda cez križovatku, nesprávne odbočovanie, nesprávny spôsob jazdy, nesprávne predchádzanie. Z uvedených informácií, ako aj zo skúseností ostatných, predovšetkým okolitých štátov, bol stanovený jednoduchý, zrozumiteľný princíp prideľovania bodov porušení pravidiel cestnej premávky a to podľa závažnosti ohrozeného alebo porušeného záujmu štátu.

Dôvodom návrhu úpravy zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o cestnej premávke“) sú aj niektoré zmeny vyvolané požiadavkou z praktického aplikovania zákona, najmä týkajúce sa:

  • upravenia času obmedzenia jazdy niektorých druhov vozidiel, aby sa vytvoril dostatočný časový rámec na dojazd nákladných vozidiel do miesta určenia, resp. sa umožní jazda nákladným vozidlám, ktoré prepravujú tovar, ktorého preprava neznesie odklad z dôvodu možného narušenia výrobného procesu alebo skazy tovaru bez nutnosti požadovania výnimky zo zákazu jázd,
  • špecifikovať vozidlá, ktoré budú môcť byť vybavené zvláštnymi výstražnými znameniami a špecifikovať spôsob ich montáže,
  • zrušiť možnosť podania odporu držiteľa vozidla pri vyvodzovaní tzv. objektívnej zodpovednosti z dôvodu udania vodiča, ktorý v čase porušenia pravidla vozidlo viedol,
  • precizovať spôsob udeľovania, používania, rozsah a platnosť udeľovaných výnimiek z niektorých pravidiel cestnej premávky.

Súčasne sa navrhuje upraviť aj:

  • zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov – s cieľom posilnenia postavenia dopravnej polície pri kontrole a schvaľovaní umiestňovania dopravného značenia,
  • zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov – precizovanie niektorých skutkových podstát – úprava z dôvodu spresnenia právnych noriem, odstránenia aplikačných problémov a úprava posudzovania prekročenia rýchlosti jazdy vozidla,
  • zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov – transpozícia smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/2123 z 4. októbra 2023, ktorou sa mení rozhodnutie Rady 2005/671/SVV, pokiaľ ide o zosúladenie s pravidlami Únie o ochrane osobných údajov (Ú. v. EÚ L, 11. 10. 2023),
  • zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov – v nadväznosti na rozdelenie výcviku v autoškole a rozdelenie skúšky z odbornej spôsobilosti a 
  • zákon č. 93/2005 Z. z. o autoškolách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov - v nadväznosti na rozdelenie výcviku v autoškole a rozdelenie skúšky z odbornej spôsobilosti.

Predkladaný návrh zákon predpokladá pozitívny aj negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy (sprísnenie sankcií, rozšírenie okruhu porušení pre vyvodenie objektívnej zodpovednosti, úpravy informačných systémov) a pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti (úpravy existujúcich informačných systémov). Nepredpokladá žiadne vplyvy na služby verejnej správy, na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, na podnikateľské prostredie, na sociálne vplyvy, ani na životné prostredie.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi ústavného súdu, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s právom Európskej únie a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.

Návrh zákona nebude predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.

Potrebujete poradiť?

Radi Vám poradíme v oblasti bezpečnosti práce, ochrany pred požiarmi, 
pracovnej zdravotnej služby, civilnej ochrany, životného prostredia, závažných 
priemyselných havárii alebo pri preprave ADR.

Meno a priezvisko
Telefón
E-mail
Správa