Dôvodová správa k zákonu č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“) sa predkladá podľa Programového vyhlásenia vlády SR na obdobie rokov 2023-2027 a v súlade s úlohou v Pláne legislatívnych úloh vlády SR na rok 2025 (máj 2025, úloha č. 10), uloženej Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky: „Programové vyhlásenie vlády SR. Zvýšenie bezpečnosti chodcov pri pohybe po chodníkoch a pri prechádzaní cez priechod pre chodcov. Úprava procesu evidovania recidívy porušovania pravidiel cestnej premávky a úpravy reflektujúce na problémy vyplývajúce z aplikačnej praxe.“.
Návrh zákona je vypracovaný s cieľom precizovania doterajších aktivít štátu zameraných na zlepšenie bezpečnosti cestnej premávky, keďže vývoj dopravnej nehodovosti najmä tej s následkami na životoch sa javí ako nepriaznivý. Návrh zákona bol spracovaný s cieľom zvýšenia bezpečnosti účastníkov cestnej premávky najmä prostredníctvom:
„Vízia nula“ (Vision Zero) je medzinárodnou víziou, pri ktorej sa má v dlhodobom horizonte počet usmrtených a ťažko zranených osôb v dôsledku dopravných nehôd do roku 2050 čo najviac priblížiť k vízii nula. Štokholmská deklarácia stanovila strednodobé ciele pre roky 2021 až 2030 znížiť o 50 % počet úmrtí a vážnych zranení pri dopravných nehodách. Referenčnými hodnotami oboch cieľov sú počty usmrtených a ťažko zranených osôb pri dopravných nehodách z roku 2020. Ak sa teda Slovenská republika chce čo najviac priblížiť k splneniu tohto cieľa je potrebné, aby medziročné poklesy sledovaných hodnôt dosahovali priemerne - 5 % ročne (cca - 11 usmrtení a - 46 ťažko zranených / rok). V referenčnom roku 2020 na slovenských cestách zomrelo 224 osôb a ťažko sa zranilo 914 osôb.
Predpoklad:
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
usmrtení | 224 | 213 | 202 | 190 | 179 | 168 | 157 | 146 | 134 | 123 | 112 |
ťažko zranení | 914 | 868 | 823 | 777 | 731 | 686 | 640 | 594 | 548 | 503 | 457 |
Tabuľka uvádza matematický prepočet očakávaných znižovaní následkov nehôd o polovicu oproti referenčnému roku 2020.
V roku 2024 prišlo na slovenských cestách o život 262 ľudí. Hoci ide o mierny pokles oproti predchádzajúcemu roku (o 6 obetí), rovnako bolo zaznamenané aj zníženie počtu ťažko zranených (o 97), stanovené ciele v oblasti bezpečnosti cestnej premávky sa zatiaľ nedarí napĺňať. Z uvedených prehľadov je zrejmé, že Slovenská republika musí prijať také výrazné a prísne opatrenia, ktoré reálne pomôžu znížiť počty usmrtených na cestách.
Porovnanie očakávaných znižovaní so skutočnými hodnotami:
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
referen. rok | očakávanie | realita | očakávanie | realita | očakávanie | realita | očakávanie | realita | ||
usmrtení | 224 | 213 | 226 | 202 | 244 | 190 | 268 | 179 | 262 | +83 |
ťažko zranení | 914 | 868 | 869 | 823 | 882 | 777 | 895 | 731 | 798 | +67 |
Vláda SR schválila na svojom rokovaní 1. decembra 2021 Národnú stratégiu Slovenskej republiky pre bezpečnosť cestnej premávky na roky 2021 - 2030, ktorej súčasťou a dlhodobým strategickým cieľom je dosiahnutie práve Vízie nula a so strednodobým cieľom podľa Štokholmskej deklarácie.
Zaistenie bezpečnosti a plynulosti na cestách v Slovenskej republike je komplexná úloha, v ktorej nemôže byť použité len jedno variantné riešenie, rovnako ako nemôže byť za jej pozitívne ovplyvňovanie zodpovedný len jeden subjekt. V rámci pozitívneho ovplyvnenia dopravnej situácie na cestách vyvíja Policajný zbor maximálne úsilie s nasadením čo možno najväčšieho počtu policajtov do pravidelných dopravno – bezpečnostných opatrení, ako aj vykonávajúcich opatrenia (podrobenie sa vyšetreniu dychovou skúškou) v rámci bežného výkonu služby. Nižšie uvedené opatrenia sa predkladajú ako jedny z viacerých opatrení viacerých zainteresovaných subjektov za účelom zvýšenia bezpečnosti osôb na cestách a nepriamo i za účelom naplnenia vyššie uvedených cieľov, ktorým sa Slovenská republika zaviazala. Opatrenia tiež zefektívnia výkon kontrol umiesteného dopravného značenia a priehľadnosti križovatiek, kontroly dodržiavania zákonov a noriem pri osádzaní dopravného značenia; najmä v súvislosti s opatreniami na vyššiu ochranu chodca na priechode pre chodcov je potrebné sa zamerať aj na zabezpečenie zefektívnenia kontrolného mechanizmu nad súladom vyznačenia priechodov pre chodcov, ich viditeľnosti a bezpečnosti chodca na takomto priechode.
Na základe štatistických ukazovateľov hlavných príčin dopravnej nehodovosti, ako aj po konzultáciách s odborníkmi v oblasti psychológie sa navrhuje, aby všetkým porušeniam pravidiel cestnej premávky boli prideľované body s akcentom (s vyšším bodovým ohodnotením) predovšetkým na tie, ktoré sú dnes označené ako porušenia pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom; bodový systém sa navrhuje zaviesť pre všetky porušenia pravidiel cestnej premávky bez rozdielu jeho právnej kvalifikácie ako trestného činu, priestupku, disciplinárneho deliktu a pod., samozrejme s výnimkou porušenia pravidla cestnej premávky, ktoré je prejednávané ako správny delikt držiteľa vozidla (bez zisťovania vodiča).
Podľa oficiálnych prehľadov dopravných nehôd s následkom na živote alebo zdraví hlavnými príčinami vzniku týchto nehôd je najmä porušenie povinnosti vodiča, nedovolená rýchlosť jazdy, nesprávna jazda cez križovatku, nesprávne odbočovanie, nesprávny spôsob jazdy, nesprávne predchádzanie. Z uvedených informácií, ako aj zo skúseností ostatných, predovšetkým okolitých štátov, bol stanovený jednoduchý, zrozumiteľný princíp prideľovania bodov porušení pravidiel cestnej premávky a to podľa závažnosti ohrozeného alebo porušeného záujmu štátu.
Dôvodom návrhu úpravy zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o cestnej premávke“) sú aj niektoré zmeny vyvolané požiadavkou z praktického aplikovania zákona, najmä týkajúce sa:
Súčasne sa navrhuje upraviť aj:
Predkladaný návrh zákon predpokladá pozitívny aj negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy (sprísnenie sankcií, rozšírenie okruhu porušení pre vyvodenie objektívnej zodpovednosti, úpravy informačných systémov) a pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti (úpravy existujúcich informačných systémov). Nepredpokladá žiadne vplyvy na služby verejnej správy, na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, na podnikateľské prostredie, na sociálne vplyvy, ani na životné prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi ústavného súdu, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s právom Európskej únie a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Návrh zákona nebude predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.